Anneli Kanto Blog

4

Taustatutkimus: arkistot

Historiallisen romaanin kirjoittaja istuu arkistoissa. Sitä ei voi välttää. Tosin kirjoitettuja dokumentteja Suomessa on ennen 1600-lukua kovin vähän, ja ikävästi Turun palo 1827 hävitti kirjallista menneisyyttämme tehokkaasti. Arkistoaineiston tutkiminen on juhlallista ja innostavaa –...

0

Taustatutkimus: liikkuva kuva

Suomeen liittyvää liikkuvaa kuvaa, siis elokuvaa, dokumenttielokuvaa tai fiktiota, on olemassa 1900-luvun alusta lähtien. Kansallinen AV-arkisto eli Kavi pitää huolen aineiston säilymisestä. Vanhaa elokuva-aineistoa on nähtävissä netissä osoitteessa elavamuisti.fi. Liikkuva kuva on loistava johdattaja...

0

Aikalaisten äänet

Jotta historiallisen fiktion kirjoittaja pääsisi ujuttautumaan kuvaamansa ajan ihmisten nahkoihin, ajatteluun ja puhetapaan, hänen on hyvä sukeltaa ajankohdan virallisiin ja aikalaisten henkilökohtaisiin teksteihin, ehkä on mahdollista kuunnella heidän ääniäänkin. Ääniä on tietenkin kuultavissa vain...

2

Tavarat

Kirjoittaessani historiallista fiktiota haluan nähdä kyseisen ajankohdan esineitä. Suhtaudun tavaroihin melkein taikauskoisesti. Kirjoittamisessa on muutenkin paljon selittämätöntä, jota en edes yritä purkaa. Pitäköön taikuri salaisuutensa, nautin vain taioista. Tavaroissa on ihmisten käden jälki, aivan...

5

Taustatutkimus: paikat

Historiallisen romaanin ja myös aikalaisromaanin kirjoittaja tekee taustatyötä paikoissa: rakennuksissa, maastoissa, vesistöissä, kaupungeissa. Paikat ovat kirjoittajalle tärkeitä; ne kantavat historiaa. Ihminen tekee töitään, viljelee, sotii, saa lapsia, haudataan maahan, katoaa. Paikka pysyy. Maisema saattaa...

3

Kuinka apurahoja myönnetään?

Tämän kevään apurahapäätökset saapuivat ja järjestelmä kaatui, näin luin juuri facebookista. Taike ei toimita tietoa puoleltaöin tai juuri juhannuksen alla tarkoituksenaan pilata hakijan juhannus tai silkkaa ilkeyttään. Teknisistä syistä suuri sähköpostilähetys lähtee vastaanottajille myöhään...